Fysiske rammer understøtter leg og udvikling

Spændende og udfordrende læringsmiljøer ude på legepladsen

I Vuggestuen Tornhøj har vi en stor dejlig legeplads rundt om vuggestuen med træer, buske og et varieret landskab, der stimulerer børnenes fantasi og udvikling af lege. Der er gynger, en træbro, et træstammetog og en lille ”tunnel” børnene kan løbe ind i og lege ”titte-bøh”. Der er en stor sandkasse, legehuse, hvor der bliver langet sandkager over disken, og en rolig plet i hjørnet med et lille bord og træstammestole. Legepladsen ligger i vekslende skygge fra vores mange træer og der er også buske, hvor børnene kan få en oplevelse af, at det bliver lidt ”vildt”, og hvor man kan gemme sig. Små dyr og insekter på legepladsen bliver nøje iagttaget og er altid et godt samtaleemne.

Vi bruger legepladsen aktivt til at skabe anderledes læringsmiljøer. Aktiviteter og leg på legepladsen giver mulighed for at udfordre og styrke børnenes bevægelse, balance- og koordinationsevne, ligesom børnene indgår i andre fællesskaber og får mulighed for at udforske sanserne. Vi er ude hver dag både formiddag og eftermiddag året rundt og uanset vejret. På den måde lærer børnene også om naturens fænomener og årstidernes skifte.

Små børnegrupper og inspirerende legemiljøer

Vuggestuens indretning skaber mulighed for at dele børnene op i små grupper og skabe forskellige legeområder både ude og inde. Dette højner kvaliteten af det pædagogiske arbejde, samt giver børnene mulighed for at lege og danne deres første venskaber i mere rolige rammer.

I løbet af dagen veksler børnene mellem stillesiddende og fysiske aktiviteter og der er rig mulighed for, at børnene kan bruge kroppen på forskellige måder hele dagen. På stuerne har vi hoppepuder, ribber og madrasser. Udenfor har vi legepladsen med en masse legeredskaber, der er tilgængelige for børnene. Indenfor er der mulighed for at sidde i en sofa og læse en bog og snakke om det læste, lege med dukker og biler, bygge med klodser, lave puslespil eller udfolde sig kreativt med farveblyanter, lim og glimmer. På den måde arbejder vi pædagogisk med børnenes udvikling på flere niveauer, men altid med udgangspunkt i det enkelte barns lyst og behov.

Nærområdet som en del af læringsmiljøet

Lokalområdet bliver flittigt benyttet, da det byder på bakker, søer og stisystemer til at gå ture, fodre ænder eller klatre op ad små bakker. Vi går på ture eller bruger vores christianacykel til at komme rund omkring.

Motoriksalen på Tornhøjskolen, Biblioteket på Trekanten og områdets legepladser benytter vi os af jævnligt.