Sådan arbejder vi

Leg udfordrer, udvikler og styrker sociale kompetencer

Den daglige samspil i legen med de andre børn og voksne er grundstenen for barnets alsidig udvikling. Når barnet leger udvikler barnet sin selvfølelse og medfølelse.  I legen og igennem legen udvikler børnene deres fantasi, sprog, identitet og viden om omverden.

Når vuggestuebørn leger, er det vigtigt at voksne spiller en aktiv rolle og understøtter børnenes leg. Det kan handle om igangsætte en leg at være på sidelinjen og komme med input og forslag, når legen er ved at gå i stå. Voksne kan støtte legen ved at vise gælde over at mødes i legen, og ved at trække sig, når tiden er til at give børnene plads til at lege alene. Så vi leger dagen lang.

Små læringsrum, der bygger på faglige overvejelser, styrker lysten til læring

Så vidt muligt arbejder vi i små grupper, da det er nemmere for pædagogisk personale at se og respondere på børnenes initiativer og behov.

Med udgangspunkt i børnenes udvikling, interesser og børnegruppens sammensætning tilrettelægger pædagogisk personale legen og aktiviteter. Der arbejdes systematisk med sprog via den daglige dialog, relations-grupper, dialogisk læsning og samling. Den motoriske udvikling har vi også en stor fokus på, da motorik har en stor betydning for den sproglige udvikling. Derfor vil I se os danse, rutsje og gynge med børnene.

Læringsrum er dynamisk, det kan handle om en zone udenfor eller et fysik rum indenfor som pædagogisk personale skaber for at understøtte børnenes læring i den given situation.

De daglige rutiner er vigtige læringsrum for børnene

En almindelig dag i vuggestuen består af mange rutiner, det kan handle om måltider, bleskift og søvn. Disse rutiner er uomgængelige, vi skal gennemføre dem hver dag, både børn og voksne. Vi betragter dem som en del af det samlede pædagogiske læringsmiljø.  Derfor har de daglige rutiner en stor værdi som øvelses- og læringsrum for børnene. De er et naturligt omdrejningspunkt som pædagogisk personale forholder sig refleksivt til og sikrer en høj pædagogisk kvalitet af.

I løbet af dagen i de forskellige rutinesituationer lærer børnene selvhjulpethed og selvstændighed (f.eks. når de tager tøj på og af), handleevne (f.eks. når børnene hjælper med at dele tallerkner ud), samarbejde (f.eks. når vi skal på tur og skal holde i hånd), sociale spilleregler (f.eks. spise med ske, vente på tur).